2017. július 1., szombat

RÉZ LÁSZLÓ EMLÉKÉRE


Nagyon régen volt, kilencszázötvenegyben;
Ahogy él bennem a múlt, szép emlékekben.
Nyugat-Dunántúlról Pomázra költöztem,
S így új lehetőség tárult fel előttem.
Lehetőség között – nehogy elfelejtsem -,
Réz Laciék vettek pártfogásba engem.
Történetesen én nem őnáluk laktam,
De a lakásukban sokszor megfordultam.

Demeter József szolgált lelkészként akkor.
Felesége a kedves Júlia asszony.
Lacit mind a ketten tisztelték, becsülték,
Mint egy családtagot, majdnem úgy szerették.
Mert egyházi szolgálatban meg nem restült;
Gondnok volt Pomázon éveken keresztül.
Majd később, mikor átköltözött Kalászra,
Ezt a szolgálatot itt is elvállalta.

Amikor én nősültem ifjú koromban,
S esküdtem: „holtomiglan, vagy holtáiglan,”
Ezt ő a templomban tanúként hallgatta,
Mert őt kértem fel e nemes feladatra.
Laci jó gazda volt, családját szerette,
Szinte éjjel-nappal dolgozott érette!
Így sem látott mindig gondtalan bőséget;
Ismerte a nélkülözést, szegénységet.

Házassági évfordulója körében
Mikor az ötven év eljött – köszöntöttem.
Pár évvel utána özvegységre jutott, 
S ez az életében fordulatot hozott!
Később panasza volt, baját kifejtette:
„Rosszul látok s hallok” – ezt ismételgette.
Nem soká meglepte egy súlyos betegség,
S egyre jobban emésztette idős testét.

Néhány hónapja még volt egy kívánsága;
A hegyre menni, Árpádék portájára!
Mint imatársai – többen elkísértük,
Hogy az Ige által lelkét felüdítsük.
De közelgett az ősz, s egyre rosszabbul volt,
Makacs betegsége válságosra fordult.
Gyakran vitték kórházba, oda meg vissza
Gabi fia és lelkészünk szállította.


A halála előtt sürgősen üzente,
Hogy nagyon vár utolsó beszélgetésre.
Mátraházán voltam – s mennyire sajnáltam,
Mert már csak a temetésénél találtam!
Ott hangzott az Ige, majd ének követte,
Ki-ki a sorok közt könnyeit törölte.
Temetése után megjött az őszi szél,
S a sírt befedte a lehulló falevél.



Budakalász, 2OO5. október 21.



A kalászi gyülekezet nevében:




Orbán László

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése